Reol af Henriette Søgaard Clausen.
Flatpack pakke.
Forskellen på laserskæring med og uden beskyttende folie.
Slibning af kanter med korn 40.
For ekstra lækker overflade, slibning med korn 240. Før slibning.
Efter slibning.
Før slibning, overflade.
Efter slibning, overflade.
Samling.
Samling.
Samling.
Færdigsamlet.
Færdig reol.
Færdig reol.
Skærefiler i Illustrator.
Henriette har været så sød at dele sin process fra modtaget ordre til færdigsamlet reol.
Reolen er laserskåret 15mm konstruktionskrydsfinér.
Læs fremgangsmåden her:
“
De sider, laseren har skåret – og som derfor fremstår helt sorte – har jeg slebet ned med en excentersliber med sandpapir korn 40. Det går ret hurtigt, når først teknikken er der. Ved de sider, som man kan komme til at gå imod/røre ved har jeg afsluttet med korn 240 for at give det en silkeblød overflade.
Jeg havde kun bestilt en enkelt plade med beskyttende folie for at se forskellen med og uden. Skulle jeg ikke i forvejen i gang med slibearbejdet, havde det klart været nemmest at bestille det hele med film. Men eftersom jeg alligevel var i gang med det store slibearbejde, var der egentlig ikke meget ekstraarbejde i at skulle køre over fladerne med excentersliberen med sandpapir korn 240.
Fladerne bliver efter en meget hurtig tur superflotte og jævne – uden at du egentlig ser, at der slibes ned i træet.
Efter at have slebet pladerne ned, var det egentlig bare at samle. Denne del var jeg også lidt spændt på, eftersom jeg ikke har lavet nogle tolerance på samlingerne, fordi jeg var bange for at reolen så ville blive ustabil. Jeg tror nu godt samlingerne kunne have klaret en tolerance på fx 1 mm, så de nemmere gled sammen. Men med den rette vinkel og et par slag med hammeren flaskede det sig alt sammen.
Vil man udnytte reolens design fuldt ud og jævnligt flytte rundt på hylder, vil det dog give god mening med lidt mere luft i samlingerne, så hylderne let kan glide ud og ind.
“
Design og billeder af Henriette Søgaard Clausen.